הורים לילדים במערכת החינוך? יש לילדכם ביטוח שלא סיפרו לכם עליו

תחזיקו חזק, כי יש כל כך הרבה דברים מפתיעים וחדשים שתגלו עכשיו, והגיע הזמן שמישהו יספר לכם על זה:

 כל תלמיד הלומד במערכת החינוך בישראל (החל מגן חובה ועד לכיתה י"ב*) מבוטח בפוליסה מצוינת המבטיחה כיסוי די נרחב. עד כאן נשמע לא רע,  אבל מי משלם? אז תופתעו לדעת שאתם משלמים, כל שנה, בלי לדעת אפילו. איך זה קורה בפועל? פשוט מאוד – בכל תחילת שנה ההורים משלמים תשלומי חובה לבית הספר (אגרת חינוך), וחלק מהתשלומים הללו נועדו לביטוח עבור ילדכם. מדוע, אם כן, אף אחד לא טורח להדגיש שאתם למעשה משלמים על ביטוח במסגרת אגרת החינוך? כי אם לא תדעו שזה קיים, לא תתבעו את הכספים המגיעים לכם, והכסף יישאר בקופת הביטוח.  צריך להדגיש: מדובר בפוליסה נרחבת ומקיפה, אלא שמעט מאוד הורים יודעים על קיום הפוליסה הזאת, ועוד פחות מכך מכירים את תחולתה הרחבה.

אז הנה הדברים החשובים באמת שכדאי לדעת:

גם אם לא שילמתם את אגרת החינוך, ילדכם זכאים לביטוח מכיוון שמדובר בכיסוי קולקטיבי ועל הרשות המקומית מוטלת האחריות לגביית התשלום.

הביטוח מכסה תלמיד שנגרם לו נזק גופני בכל מקום ובכל זמן. כלומר: גם אם הנזק ארע מחוץ לשעות הלימודים, מחוץ לכתלי ביה"ס, בחופשות, בחגים או שבתות ואפילו בחו"ל – יש כיסוי ביטוחי. כך למשל, אם הילד נפצע בגינה אחר הצהריים, נפל מאופניים/קורקינט/סקייטבורד, נפצע במגרש המשחקים, טבע בים או בבריכה, נכווה מאש, מעד במדרגות, נפצע בקטטה, בלע חומרים מסוכנים – או נפגע בדרך אחרת  – הוא זכאי לפיצוי במסגרת הפוליסה.

יצאתם לטיול כהורים מלווים? הרי שגם אתם מבוטחים במסגרת אותה הפוליסה למקרה שנפצעתם בעת הליווי.

חשוב לדעת שיש מקרים מסוימים אותם הפוליסה לא מכסה, כגון: תאונות דרכים, פעולות איבה, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, מחלה שאינה נובעת מתאונה ועוד. צריך לציין שההחרגה האמורה הגיונית שכן במרבית ההחרגות קיים ממילא חוק אחר המסדיר את הזכויות כגון חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, או חוק הביטוח הלאומי לנפגעי תאונות עבודה – ועל כן ניתן למצות את הזכויות שלא במסגרת פוליסת תלמידים. 

נקודה נוספת חשובה היא מועד ההתיישנות. רבים נוטים לחשוב כי מאחר ומדובר בביטוח – מועד ההתיישנות הוא 3 שנים מקרות המקרה, ולא כך הוא הדבר. מועד ההתיישנות ארוך בהרבה והוא נועד לשמר את זכויות הקטינים שכן כאשר מדובר בקטינים יש לספור את שלוש השנים החל מהגיע הילד לגיל 18. כך למעשה ניתן לתבוע עד גיל 21. 

הגשת תביעה במסגרת תאונות אישיות לתלמידים דורשת ליווי צמוד של עו"ד מנוסה המכיר את התחום היטב. תביעה עצמאית ללא הדרכת עו"ד הבקיא ברזי הפוליסות מקטינה משמעותית את  הסיכויים  למימוש זכויות ילדכם והשגת כספי הפיצויים.

האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. מאחר וכל מקרה ונסיבותיו הוא, מומלץ להיוועץ בעו"ד טרם נקיטת צעדים כלשהם. 

*בנוסף לתלמידים שחל עליהם חוק חינוך חובה (ובכלל זה ילדים בגני ילדים, בפעוטונים ובמעונות יום המופעלים על ידי רשויות מקומיות) הפוליסה חלה גם על תלמידי ישיבות ותלמידי סמינרים למורים עד גיל 45 ונוער עובד ולומד במוסדות הנמצאים בפיקוח משרד התמ"ת.

הורים לילדים במערכת החינוך? יש לילדכם ביטוח שלא סיפרו לכם עליו
עורכת דין אורלי זפרני לביא

עו"ד אורלי זפרני לביא מתמחה בתחום הנזיקין על כל נדבכיו ומלווה תביעות מרגע התהוותן ועד לקבלת הפיצוי. את לימודי המשפטים סיימה בהצטיינות והתמחתה באחד המשרדים המובילים בתחום.