נפגעתם בתאונת דרכים? כך תגדילו את הסיכויים לקבל את מלוא הפיצוי

תאונות דרכים הפכו זה מכבר למכת מדינה, ועל כן נחקק חוק הפלת"ד אשר נועד להגן על הנפגעים. ואולם, למרות החוק - אם לא נוהגים בתבונה לאחר התאונה – חברות הביטוח מצליחות להתחמק מאחריותן. להלן צעדים בסיסיים שיש לנקוט לאחר תאונה:

ראשית, אם נפגעתם – אל תהיו "גיבורים". רצוי להתפנות לביה"ח ולא להניח שהכאבים יחלפו מעצמם. הסיבה לכך היא שגם כאשר נגרם נזק גופני ממשי – חברות הביטוח זוקפות לזכותן את העובדה שהנפגע לא התפנה לביה"ח ובכך טוענות לקטיעת הקשר הסיבתי בין התאונה לכאבים שהתפתחו.

לא זו בלבד שכדאי להתפנות לביה"ח – אלא אף עדיף באמבולנס. פעמים רבות הפגיעה אכן חמורה, אלא שמנגנון הגנה פסיכולוגי - המופעל באופן לא מודע ע"י הנפגע - משכנע אותו לשלוט במצב גם כאשר יש הצדקה להתפנות ברכב חירום. במצב כזה, נזק חמור ואותנטי ככל שיהא - יזכה לזלזול מצד חברות הביטוח שתחמוקנה בטענה שאם הנזק היה באמת קשה – הנפצע לא היה נוהג בעצמו.

ומה לאחר השחרור מבית החולים? לעיתים הכאבים מחריפים כמה ימים לאחר התאונה. כך למשל, פציעה מסוג "צליפת שוט" מתאפיינת בתסמיני כאב ברורים דווקא 24 שעות לאחר הפגיעה. במקרים כאלה – חשוב לגשת לרופא על מנת לתעד את התלונות. היעדר תיעוד רפואי מצייר תמונה חיובית שלא תמיד משקפת את המצב נכוחה, וחברות הביטוח עלולות להשתמש בזה כהוכחה להיעדר נזקים של הנפגע.

אם הרופאים מפנים אתכם לטיפולי פיזיותרפיה/ ריפוי בעיסוק או לבדיקות – אין לזלזל בהפניות האמורות וצריך להקפיד ולהגיע לכל סדרות הטיפולים או הבדיקות. התעלמות מהמלצות הרופאים יכולה לשמש טענה בפי חברות הביטוח, בדבר כך שהנפגע לא פעל להקטנת הנזק, ועל כן לא זכאי לפיצוי.

באותה מידה חשוב להחליף פרטים ולוודא שבידכם שמות המעורבים בתאונה, ושמות חברות הביטוח של כל הרכבים המעורבים. תמיד כדאי לאסוף כמה שיותר מידע, ובכלל זה יש לגשת לתחנת המשטרה הקרובה לביתכם (אפשר גם כעבור יום או יומיים), לדווח על התאונה ולבקש אישור משטרה על התאונה.

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. מומלץ להיוועץ בעו"ד טרם מימוש זכויות.
נפגעתם בתאונת דרכים? כך תגדילו את הסיכויים לקבל את מלוא הפיצוי
עורכת דין אורלי זפרני לביא

עו"ד אורלי זפרני לביא מתמחה בתחום הנזיקין על כל נדבכיו ומלווה תביעות מרגע התהוותן ועד לקבלת הפיצוי. את לימודי המשפטים סיימה בהצטיינות והתמחתה באחד המשרדים המובילים בתחום.