תאונות בשטח ציבורי

משרד זפרני לביא מייצג נפגעים בתאונות שונות אשר ארעו במרחב הציבורי, וכתוצאה מהן נגרמו נזקי גוף לנפגע. המשרד מלווה את הנפגע מראשית התהליך, תוך הכוונה והסבר באשר לשאלה מי הנתבעים הפוטנציאליים בתאונות אלה, וכנגד מי נכון וראוי לנהל את התביעה.

מה הן "תאונות בשטח ציבורי"?

ראשית על מנת להבין מה הן תאונות בשטח ציבורי, יש להבין את מהות המושג "שטח ציבורי". שטח ציבורי הינו כל שטח המשמש לרשות הרבים. כך למעשה מרגע היציאה מהבית, כמעט כל מקום משמש שטח ציבורי (רחובות, מסעדות, בתי מלון, אתרי נופש, אתרי בילוי, קניונים, פארקים, מוסדות ציבור, בתי חולים ומוסדות רפואיים, מרכזים מסחריים, אולמות אירועים, בתי קולנוע, מועדונים, שדות תעופה, חניונים - והרשימה עוד ארוכה).

האם כל תאונה במרחב ציבורי מקימה עילת תביעה?

כעת, משהובהר המושג "שטח ציבורי" חשוב להבין מהי תאונה אשר בגינה ניתן לתבוע מי שבאחריותו המקום הציבורי. בדיני נזיקין, ישנו מושג הנקרא "חובת זהירות". הפרה של אותה חובת זהירות, נחשבת התרשלות. כך למשל, אם אדם הולך ברחוב, נופל כתוצאה ממדרכה שבורה או עקומה שבה הוא נתקל ונגרם לו נזק – הרי שהעירייה הפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה בדבר תחזוקה שוטפת של רחובות העיר, ואכן יש מקום לתבוע. ואולם, אם הנפילה ארעה ללא כל מפגע או התרשלות מצד גורם כלשהו – הרי שאין עילת תביעה.
בדומה לכך, אדם אשר ניזוק בגופו כתוצאה מכך שהחליק על רצפה רטובה במקום ציבורי - זכאי כמובן לתבוע את נזקיו, שהרי חלה חובת זהירות על בעלי מקום ציבורי בדבר ביטחון האורחים במקום, וחלק מחובתם היה לתחום את האזור הרטוב עד שיתייבש, להציב שלטי אזהרה כגון "זהירות, סכנת החלקה", וכיוצ"ב.

נפגעתם בתאונה בשטח ציבורי?

פנו אלינו לפגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

מה חשוב לדעת?

הדוגמאות לתאונות במקום ציבורי רבות מספור וקצרה היריעה מלמנות אותן במסגרת זו, ואולם מה שחשוב לדעת הוא שאם מדובר בתאונה במקום ציבורי, ובנוסף - גורם כלשהו היה אמור להיות אחראי והפר את חובת הזהירות שלו כלפי באי המקום, ייתכן מאוד שמדובר בתאונה שניתן לתבוע בגינה. על מנת להבין אם מדובר בתאונה במרחב הציבורי המקימה עילה לתביעה ופיצוי - מומלץ בהחלט להיוועץ בעו"ד. זאת, משום שישנם מקרים רבים בהם קיימות חובות זהירות מוגברות שהנפגע אינו מודע אליהן, וכתוצאה מכך לא יודע שמגיע לו פיצוי. משרדנו מבצע בירור יסודי ומעמיק בנוגע לכל מקרה ומקרה – ומוודא קיום עילת תביעה בגינה הלקוח יכול לתבוע ולהיפרע על הנזקים.

האם ניתן לתבוע יותר מגורם אחד?

התשובה חיובית. לעיתים, קיימים כמה גורמים האחראים בחובת זהירות (לדוגמה: אם חלילה תלמיד נופל מצוק במסגרת טיול בית ספר כתוצאה מכך שלא הייתה גדר ביטחון להגנה היכן שהייתה צריכה להיות – הרי שאפשר לתבוע הן את משרד החינוך, הן את בית הספר, הן את רשות הטבע והגנים). בנוסף, אם מדובר בתאונת עבודה שארעה במקום ציבורי (לדוגמה מציל בבריכה אשר במסגרת עבודתו נפצע מאריח שבור ברצפת הבריכה) ניתן לתבוע גם את ביטוח לאומי (תאונת עבודה) וגם את החברה שבבעלותה הבריכה, שכן בעלי הבריכה חבים בחובת זהירות של תחזוקה כללית וביטחון כלפי השוהים בבריכה.


לפגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות ניתן ליצור קשר במייל, בנייד או באמצעות האתר.